Tarjouskorisi on tyhjä

7
Yritysten vastuullisuus on noussut keskiöön, kun kuluttajat ja yhteistyökumppanit odottavat yhä enemmän ympäristötietoisuutta myös mainoslahjojen valinnassa. Vuonna 2025 vastuullinen mainoslahja ei ole enää vain trendi, vaan tärkeä osa yrityksen arvojen ja imagon viestintää. Tässä artikkelissa tarjoamme käytännöllisiä sekä innovatiivisia ideoita, joiden avulla yrityksesi voi erottua ja edistää kestävää kehitystä. Haluatko tehdä vaikutuksen ja samalla toimia vastuullisesti? Hyödynnä vinkkimme ja löydä parhaat ratkaisut brändisi tueksi.
Yritysvastuu ja kestävän kehityksen periaatteet ovat nousseet keskeiseen asemaan sekä yrityskulttuurissa että markkinoinnissa. Nykyään vastuullinen mainoslahja ei ole enää vain trendi, vaan välttämättömyys yrityksen imagon ja maineen rakentamisessa. Vastuullisuus näkyy jokaisessa valinnassa ja vaikuttaa suoraan siihen, millaisen mielikuvan yritys antaa sidosryhmilleen.
Kuluttajat ja yhteistyökumppanit odottavat yhä enemmän ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Statistan (2023) mukaan jopa 73 % kuluttajista suosii yrityksiä, jotka panostavat kestävään kehitykseen. Tämä muutos on tehnyt vastuullisesta mainoslahjasta tehokkaan työkalun brändin vahvistamisessa ja asiakassuhteiden syventämisessä.
Vastuullisen mainoslahjan vaikutukset ovat monipuoliset:
Yritykset, jotka ovat ottaneet vastuullisen mainoslahjan osaksi markkinointiaan, ovat usein nähneet selkeää hyötyä esimerkiksi asiakastyytyväisyyden ja työnantajamielikuvan paranemisessa. Lainsäädäntö ja alan säädökset kannustavat nyt entistä vahvemmin ekologisiin valintoihin, ja kilpailu vastuullisuudesta on kovempaa kuin koskaan.
Alla oleva taulukko havainnollistaa vastuullisen mainoslahjan ja perinteisen mainoslahjan keskeisiä eroja:
| Ominaisuus | Vastuullinen mainoslahja | Perinteinen mainoslahja |
|---|---|---|
| Materiaalit | Kierrätetty, uusiutuva | Muovi, kertakäyttöinen |
| Sertifikaatit | FSC, GOTS, Fairtrade | Ei useinkaan |
| Brändimielikuva | Positiivinen, moderni | Vanhanaikainen |
| Kestävyys | Pitkäikäinen, kierrätettävä | Lyhyt käyttöikä |
| Vaikutus ympäristöön | Pieni | Suurempi |
Vastuullisen mainoslahjan hankintaan liittyy toki myös haasteita, kuten korkeampi hinta ja toimitusketjun läpinäkyvyyden varmistaminen. Toisaalta tarjolla on runsaasti mahdollisuuksia löytää innovatiivisia ja vaikuttavia ratkaisuja, jotka todella erottuvat massasta. Esimerkiksi suomalainen yritys, joka siirtyi täysin kierrätysmateriaaleihin, raportoi asiakastyytyväisyyden ja brändin arvostuksen kasvaneen merkittävästi.
Jos haluat syventää ymmärrystäsi ja saada käytännön vinkkejä, tutustu Vastuullisen mainoslahjan valintaoppaaseen. Näin varmistat, että vastuullinen mainoslahja tukee yrityksesi arvoja ja tavoitteita parhaalla mahdollisella tavalla.
Vastuullisen mainoslahjan valinta on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Se ei ole pelkkä lahja, vaan viesti, joka rakentaa luottamusta ja kestävää kasvua.
Vastuullinen mainoslahja on enemmän kuin pelkkä esine – se on yrityksen arvojen konkreettinen viesti ja tapa rakentaa positiivista brändimielikuvaa. Vuonna 2025 yritykset etsivät mainoslahjoja, jotka kestävät aikaa, tukevat kestävää kehitystä ja ilahduttavat saajaa. Alla esittelemme seitsemän parasta ideaa, jotka auttavat yritystäsi erottumaan vastuullisesti ja vaikuttavasti.
Ekofy tarjoaa laajan valikoiman ekologisia ja sertifioituja mainoslahjoja, jotka sopivat erinomaisesti yrityksille, jotka haluavat viestiä vastuullisuudesta. Vastuullinen mainoslahja Ekofyltä voi olla esimerkiksi kierrätetystä PET-muovista valmistettu kangaskassi, luomupuuvillainen t-paita tai biokomposiitista tehty muistikirja.

Yrityksen tuotteet ovat räätälöitävissä logolla, ja halutessa myös henkilökohtaisella kaiverruksella. Materiaalit, kuten GOTS-sertifioitu puuvilla ja FSC-hyväksytty puu, takaavat vastuullisuuden koko tuotantoketjussa.
Hinnat ovat kilpailukykyisiä: Cottover t-paita alk. 18€, kangaskassi alk. 3,50€, muistikirja alk. 6,90€. Sertifikaatit, kuten GOTS, OEKO-TEX ja FSC, vahvistavat tuotteiden vastuullisuuden. Ekofy sopii yrityksille, jotka arvostavat läpinäkyvyyttä ja haluavat tehdä vaikuttavan valinnan.
Hyödyt ja plussat käyvät ilmi seuraavasta taulukosta:
| Hyödyt | Plussat | Miinukset |
|---|---|---|
| Positiivinen brändimielikuva | Laaja valikoima | Korkeampi hinta premium-tuotteissa |
| Käytännöllisyys | Aidot sertifikaatit | |
| Vahva vastuullisuusviesti | Räätälöitävyys |
Vastuullinen mainoslahja Ekofyltä ilahduttaa sekä saajaa että ympäristöä. Lue lisää Ekologiset liikelahjat ja mainoslahjat -sivulta, jossa esitellään monipuolisesti vastuullisia vaihtoehtoja yrityksille.
Pure Waste on edelläkävijä täysin kierrätetystä puuvillasta ja polyesteristä valmistettujen tekstiilien saralla. Yrityksen t-paidat (alk. 13,90€) ja hupparit (alk. 39,90€) ovat kestävä ja käytännöllinen valinta, kun vastuullinen mainoslahja on tavoitteena.

Pure Waste -tekstiilit säästävät jopa 99% vettä verrattuna uuteen puuvillaan, ja tuotanto vähentää merkittävästi jätteen määrää. Moderni design ja laaja värivalikoima tekevät tuotteista houkuttelevia erilaisille kohderyhmille, kuten yrityksille, jotka etsivät tyylikästä ja ekologista vaatetuliaisratkaisua.
Räätälöintimahdollisuudet ovat rajallisemmat kuin monilla muilla toimijoilla, mutta vastuullinen mainoslahja Pure Wastelta on aina ympäristöteko. Tuotteen pitkä käyttöikä ja vahva ympäristövastuullisuus varmistavat, että lahja jää mieleen.
| Hyödyt | Plussat | Miinukset |
|---|---|---|
| Säästää vettä ja energiaa | 100 % kierrätetty materiaali | Vähemmän räätälöintiä |
| Moderni design | Laaja värivalikoima | |
| Pitkä käyttöikä | Vahva vastuullisuus |
Vastuullinen mainoslahja Pure Wastelta on hyvä valinta yrityksille, jotka haluavat näkyvästi osoittaa sitoutumisensa ympäristövastuuseen.
Retulpin juomapullot ja termokset valmistetaan kestävästä ruostumattomasta teräksestä ja kierrätysmateriaaleista. Vastuullinen mainoslahja Retulpilta tukee muovittomuutta ja kestävää arkea – tuotteet ovat BPA-vapaita, pitkäikäisiä ja tyylikkäitä.

Pullot (alk. 12,95€) ja termokset (alk. 19,95€) sopivat toimistoihin, tapahtumiin ja liikkuvaan työhön. Brändäys onnistuu helposti, ja tuotteiden muotoilu on sekä moderni että käytännöllinen. Retulpin valikoima korostaa vastuullisuutta ja käytännöllisyyttä.
Vastuullinen mainoslahja Retulpilta voi olla painavampi kuin muovinen vaihtoehto, mutta kestävyys ja ekologisuus kompensoivat tämän. Ekologinen valinta näkyy selkeästi sekä lahjan saajalle että ympäristölle.
| Hyödyt | Plussat | Miinukset |
|---|---|---|
| Edistää muovittomuutta | Kestävyys | Painavampi kuin muovipullot |
| Pitkäikäinen | Ekologisuus | |
| Brändäysmahdollisuus | Helppo puhdistaa |
Vastuullinen mainoslahja Retulpilta antaa konkreettisen viestin yrityksen sitoutumisesta kestävään kehitykseen.
Sproutin innovatiiviset kynät ovat mainoslahjojen uusi aalto. Kynän päässä oleva siemenkapseli mahdollistaa sen, että käytön jälkeen kynä voidaan istuttaa multaan. Vastuullinen mainoslahja Sproutilta on hauska, mieleenpainuva ja ympäristöystävällinen.

Kynän hinta on alk. 2,50€ kappaleelta, ja valittavana on useita siemenvaihtoehtoja, kuten yrttejä ja kukkia. Biohajoava rakenne takaa ekologisuuden koko elinkaaren ajan. Tällainen vastuullinen mainoslahja sopii erityisesti kouluihin, toimistoihin, kampanjoihin ja tapahtumiin.
Kynän käyttöikä on rajallinen, mutta istutettuna siitä kasvaa jotain uutta – viesti vastuullisuudesta konkretisoituu. Innovatiivisuus ja ekologisuus tekevät Sproutista erottuvan valinnan.
| Hyödyt | Plussat | Miinukset |
|---|---|---|
| Mieleenpainuva lahja | Innovatiivisuus | Lyhyt käyttöikä kynänä |
| Tukee vihreitä arvoja | Ekologisuus | |
| Viestinnällinen arvo |
Vastuullinen mainoslahja Sproutilta on pieni teko, jolla on suuri merkitys viestinnässä ja ympäristön hyväksi.
Moleskine tunnetaan laadukkaista ja tyylikkäistä muistikirjoista, jotka valmistetaan ympäristöystävällisistä materiaaleista. Vastuullinen mainoslahja Moleskinelta on arvostettu valinta johtajille, asiantuntijoille ja asiakkaille.
Muistikirjat tehdään kierrätyspaperista ja kestävillä tuotantomenetelmillä. Hinta alkaa 14,90€ kappaleelta, ja valikoimassa on useita kokoja ja värejä. Logopainatus onnistuu helposti, ja laatu sekä vastuullisuus ovat taattuja.
Moleskinen muistikirjat ovat käytännöllisiä ja pitkäikäisiä. Korkeampi hintataso tuo mukanaan premium-tason brändäysmahdollisuuden ja vastuullisen viestin.
| Hyödyt | Plussat | Miinukset |
|---|---|---|
| Kestävä ja käytännöllinen | Laatu ja vastuullisuus | Korkeampi hinta |
| Arvostettu lahja | Brändäysmahdollisuudet | |
| Tyylikäs ulkoasu |
Vastuullinen mainoslahja Moleskinelta nostaa yrityksen profiilia ja jättää pysyvän vaikutuksen vastaanottajaan.
Bagfactory valmistaa mainoskasseja ja reppuja kierrätetyistä PET-muovipulloista. Vastuullinen mainoslahja Bagfactorylta auttaa vähentämään muovijätettä ja tarjoaa pitkäikäisen ratkaisun messuille, tapahtumiin ja asiakaslahjoiksi.
Kangaskassi maksaa alkaen 4,20€ ja reppu 8,90€. Tuotteet ovat kestäviä, monipuolisia ja saatavilla useissa väreissä sekä kokoina. Logopainatus onnistuu vaivattomasti, mikä lisää brändin näkyvyyttä.
Bagfactoryn vastuullinen mainoslahja on edullinen ja ekologinen, mutta kaikkiin käyttötarkoituksiin se ei sovi, esimerkiksi raskaamman tavaran kantamiseen. Monipuolisuus ja ekologisuus ovat kuitenkin vahvoja etuja.
| Hyödyt | Plussat | Miinukset |
|---|---|---|
| Vähentää muovijätettä | Edullinen | Ei sovellu kaikkiin käyttöihin |
| Pitkäikäinen mainoslahja | Ekologinen | |
| Monipuolinen valikoima |
Vastuullinen mainoslahja Bagfactorylta on konkreettinen teko ympäristön puolesta ja brändin hyväksi.
Climeworks tarjoaa lahjakortteja, joiden avulla vastaanottaja voi kompensoida hiilidioksidipäästöjä suoraan ilmakehästä. Vastuullinen mainoslahja Climeworksilta on moderni ja vaikuttava valinta yrityksille, jotka haluavat tehdä konkreettisen ilmastoteon.

Lahjakortit ovat saatavilla alkaen 15€, ja ne toimitetaan helposti sähköisesti. Vaikutus ympäristöön on selkeä ja mitattavissa. Tämä vastuullinen mainoslahja sopii erityisesti yrityksille, jotka haluavat korostaa arvojaan ja tehdä kestävän valinnan.
Lahjakortti ei ole fyysinen tuote, mutta sen viestinnällinen arvo on suuri. Innovatiivisuus ja helppous tekevät siitä erottuvan vaihtoehdon vastuulliseen yritysviestintään.
| Hyödyt | Plussat | Miinukset |
|---|---|---|
| Vahva vastuullisuusviesti | Vaikuttavuus | Ei fyysinen tuote |
| Helppo antaa | Helppous | |
| Konkreettinen ilmastoteko | Brändiarvon korostus |
Vastuullinen mainoslahja Climeworksilta tekee lahjasta merkityksellisen sekä saajalle että koko planeetalle.
Mietitkö, miten valita vastuullinen mainoslahja, joka todella tukee yrityksesi arvoja ja erottuu edukseen? Nykyään vastuullisuus ei ole vain yksi valintakriteeri, vaan yhä useammin edellytys. Oikean tuotteen löytäminen vaatii kuitenkin tarkkoja vertailuja ja huolellista harkintaa.
1. Materiaalien alkuperä ja sertifikaatit
Ensimmäinen askel on tarkistaa materiaalit. Vastuullinen mainoslahja valmistetaan usein kierrätetyistä tai uusiutuvista raaka-aineista. Sertifikaatit kuten FSC (puupohjaiset tuotteet), GOTS (luomupuuvilla), OEKO-TEX (tekstiilien turvallisuus) ja Recycled PET kertovat tuotteen vastuullisuudesta.
| Kriteeri | Miksi tärkeä? | Esimerkki sertifikaatista |
|---|---|---|
| Kierrätysmateriaalit | Vähentävät luonnonvarojen käyttöä | Recycled PET |
| Uusiutuvat materiaalit | Tukevat kestävää kehitystä | GOTS, FSC |
| Turvallisuus | Ei haitallisia kemikaaleja | OEKO-TEX |
2. Tuotteen elinkaari ja tuotantoketju
Vastuullinen mainoslahja kestää aikaa ja käyttöä. Mieti, voiko lahjan kierrättää tai käyttää uudelleen, kun alkuperäinen tarkoitus täyttyy. Tuotantoketjun läpinäkyvyys on myös tärkeää, sillä eettinen valmistus vaikuttaa koko brändin uskottavuuteen.
3. Brändäys ja personointi
Vastuullinen mainoslahja voi olla yksilöllinen ja viestiä yrityksesi arvoista. Mahdollisuus logopainatukseen tai jopa henkilökohtaiseen nimikointiin lisää lahjan arvoa vastaanottajalle. Näin lahja jää mieleen ja näkyy käytössä pitkään.
4. Hinta-laatusuhde ja käytännöllisyys
Kestävä tuote voi olla alkuun hieman kalliimpi, mutta sen pitkä käyttöikä ja positiivinen brändivaikutus tekevät siitä kannattavan sijoituksen. Vastuullinen mainoslahja ei saa jäädä pölyttymään vaan sen tulee olla aidosti hyödyllinen ja mieluisa vastaanottajalle.
5. Esimerkkejä ja tilastot
Yritykset, jotka ovat panostaneet vastuullisiin mainoslahjoihin, ovat nähneet selkeitä hyötyjä asiakassuhteissa ja brändimielikuvassa. Esimerkiksi 62 % yrityksistä aikoo lisätä vastuullisten lahjojen osuutta tulevaisuudessa (Markkinointitutkimus 2023). Lisää vinkkejä ja syvällistä analyysia löydät artikkelista Vastuulliset brändituotteet yrityksille.
Vinkit vastuullisen mainoslahjan valintaan
Vastuullinen mainoslahja on enemmän kuin vain esine – se on viesti yrityksesi arvoista ja tulevaisuuden suunnasta.
Vastuullinen mainoslahja on nykyään paljon enemmän kuin pelkkä käytännöllinen brändituote. Se on konkreettinen tapa viestiä yrityksen arvoista ja vastuullisuudesta sekä asiakkaille että sidosryhmille. Kun vastuullinen mainoslahja on valittu huolella, se kertoo, että yritys välittää ympäristöstä ja yhteiskunnasta aidosti. Tämä voi olla ratkaiseva tekijä, kun asiakas pohtii, kenen kanssa haluaa tehdä yhteistyötä.
Tilastojen mukaan jopa 81 % yrityksistä kokee vastuullisten lahjojen parantaneen asiakassuhteita (lähde: Sustainable Brands, 2023). Vastuullinen mainoslahja luo positiivista mielikuvaa ja vahvistaa brändiä myös työnantajana. Kun henkilöstö saa ekologisia ja eettisiä lahjoja, työntekijöiden sitoutuminen ja ylpeys omasta työpaikasta kasvavat. Yritykset, jotka panostavat vastuullisuuteen, erottuvat edukseen kilpailijoista. Esimerkiksi suomalaiset teknologiayritykset ovat onnistuneet kehittämään brändiään juuri vastuullisten lahjojen avulla.
Sosiaalinen media ja viestintä tarjoavat mahdollisuuden jakaa vastuullisen mainoslahjan tarinaa laajemmalle yleisölle. Kun lahjan ympäristöystävällisyys ja alkuperä tuodaan avoimesti esiin, se lisää luottamusta ja antaa aihetta ylpeille somepostauksille. Uudet trendit, kuten kiertotalous ja hiilineutraalius, nostavat vastuullisen mainoslahjan roolia entisestään, kuten Yrityslahjat 2025: Trendit ja Uudet Tuulahdukset -artikkeli osoittaa.
On tärkeää välttää viherpesua ja valita aidosti vastuullinen mainoslahja. Tarkista aina tuotteen sertifikaatit, alkuperä ja tuotantoketjun läpinäkyvyys. Vastuullinen mainoslahja kannattaa esitellä avoimesti myös lahjan saajalle: kerro, miksi valinta tehtiin ja miten se tukee yrityksen arvoja. Näin lahjasta tulee enemmän kuin tavara – siitä tulee yhteinen tarina ja viesti, joka kantaa pitkälle.
Nyt kun olemme käyneet läpi vastuullisimmat mainoslahjaideat ja nähneet, miten pienilläkin valinnoilla voi tehdä suuren vaikutuksen yrityksen imagoon sekä ympäristöön, on hyvä hetki miettiä seuraavaa askelta. Jos haluat löytää yrityksellesi sopivimmat, kestävästi tuotetut lahjat ja saada ne juuri omalla logollasi, me voimme auttaa. Voit helposti kysyä lisää vaihtoehdoista, hinnoista ja kustomoinnista – tehdään yhdessä näkyvä teko vastuullisuuden puolesta!
Comments will be approved before showing up.
Sign up to get the latest on sales, new releases and more …